Přeskočit na hlavní obsah

Fwd: Vitaj parita! Osudový investičný graf. Kde tancujú múzy, pozor na semenníky - zpdz #103



Sent from Proton Mail for iOS


---------- Přeposlaná zpráva ----------
Od: Juraj Karpis<mail@jurajkarpis.com>
Datum: V ne, čvc 10, 2022 at 13:01
Předmět: Fwd: Vitaj parita! Osudový investičný graf. Kde tancujú múzy, pozor na semenníky - zpdz #103
Komu: <dandvo@protonmail.com>
Kopie:
O peniazoch, ekonomike a snahe prežiť život čo najlepšie na prvý pokus.
Otium do každej rodiny
Kvapky z nosa padali v trojsekundovej frekvencii do úzkej štrbiny medzi horúcimi lištami. Už to začalo byť nepríjemné. Ešte chvíľu... Vtedy ma to napadlo. Musel som sa zasmiať a na chvíľu som zabudol, že idem od prehriatia skapať. Po schladení v bazéniku som už len nepríčetne civel, vychutnával si psychické a fyzické uvoľnenie. V hlave a duši blahodarné prázdno. Toto mi chýbalo cez pandémiu viac než krčma. Žiadny telefón, podcast, sociálne siete, hudba, kniha, práca, klienti, rodina. Žiadne lacné výhovorky, prečo aktívne nemyslieť. Hodina vkuse len so sebou. Prúd potu odplaví nános banalít a opäť odkryje priority. Po saune je všetko jasnejšie. V sprche si potom opakujem, čo všetko si musím v šatni zapísať.

Do mediálneho prázdna sauny si rád so sebou brávam problém, ktorý akurát lúskam. Omieľam ho tam ako čokoládu, kým sa nerozpustí. Neznesiteľné teplo alebo naopak alarmujúci chlad zabránia prílišnému tlačeniu na mentálnu pílu, ktoré inde končí impotentnou intelektuálnou strnulosťou. Človek tu myslí aj nemyslí zároveň. Táto ambivalentnosť otvára priestor pre ľahkosť, v ktorej môžu tancovať múzy.

„Ten Matovič, to je ale ..." niekedy politikou, vojnou alebo futbalom do procesu vstúpia spolu-saunujúci, ktorý nevedia vydržať s vlastnou hlavou potichu. Nevadí mi to, naopak. Býva z toho exkurzia do sociálnej džungle mimo moje vychodené cestičky. Tu je výhoda, že koniec akéhokoľvek rozhovoru sa blíži neúprosne rýchlo, doslova s fyzickou naliehavosťou.

"Otium" je latinský výraz pre voľný čas alebo kontempláciu. Otium pôvodne znamenalo odstúpenie od každodennej zaneprázdnenosti. Nie bezmyšlienkovité plytvanie časom, ale venovanie sa činnostiam, ktoré sú umelecky hodnotné alebo intelektuálne prínosné. Pandémia mi zobrala moje obľúbené miesto pre otium v podobe sauny a ponúkla kopu aktuálnych a urgentných výhovoriek, prečo má kontemplácia ustúpiť zaneprázdnenosti. Bola to chyba. Potrebujem viac sauny, viac otium.
Osudový investičný graf
„Úplne mi hlava neberie, prečo keď takto padajú akcie, padá aj BTC alebo zlato. Osobne by som čakal, že investori budú utekať z akcií práve do zlata alebo krypta. Alebo kde sa stráca tá hodnota? Je to čisto len poklesom tradeovania vo všetkých segmentoch?" napísal mi čitateľ.

V tejto otázke bolo toľko zaujímavých podnetov, že som radšej k tomu natočil celý diel podcastu #zpdz.
Aby nám úspory neumreli na inflačné oplašenie, treba investovať a sporiť s rozvahou. Časy, keď bolo ETF S&P500 odpoveďou na každý životný problém, sú preč. V dnešnom prostredí vysokej neistoty sú aj zlé peniaze dobrou voľbou. Hotovosť robí človeka pohotovým.

Pred rokom bola na Slovensku inflácia 2,2 %, ekonómovia v centrálnych bankách ignorovali vlastné ekonomické teórie a bohorovne popierali existenciu inflačného problému. Vtedy som tu načrtol dopady prichádzajúcej vysokej inflácie na osobné financie:
Viacmennej ideme podľa načrtnutého plánu. Čakám ešte na tie nehnuteľnosti.
Investičný svet dnes rieši kľúčovú otázku. Odpoveď na ňu má potenciál ovplyvniť životnú úroveň ľudí s odchodom do dôchodku v nasledujúcich 10-15 rokoch a výnosy na všetkých aktívach vyspelých ekonomík v najbližšej minimálne dekáde.

Toto je najdôležitejší graf, ktorého vývoj zadefinuje výnos na všetkých mojich investíciách na verejných trhoch do mojej smrti:...prejsť na celé vydanie #zpdz
Dlhopisová hliadka vstala z mŕtvych - zatiaľ najhorší rok pre dlhopisy za viac než storočie
Vitaj parita! Kedy vytiahne Lagardeová hlavu z inflačného piesku?
Nebudeme si predsa navzájom ubližovať...
Proces defragmentácie bol spustený, prosím neopúšťajte počas neho menovú úniu
Negatíva saunovania – pozor na potenciálnych potomkov
Tip – kvapky proti monetárnym ilúziám
Dolár hore, euro dole, akcie dole, bitcoin dole, zlato v niečom hore, v inom dole. Kto sa má v tom vlastne vyznať, čo sa to deje s našimi úsporami? Keď si pozeráte grafy len v o infláciu neupravených zlých peniazoch ste úplne mimo. Podliehate monetárnym ilúziám vyvolávaných centrálnymi bankármi.
Chcete vedieť či je ropa skutočne drahá? Koľko a či vôbec narástli akcie za posledných 50 rokov? Ako sú na tom nehnuteľnosti? Pri snahe očistiť ceny od straty hodnoty peňažnej jednotky pomôžu relatívne ceny. Množstvo grafov cien komodít a investičných aktív vyjadrených v gramoch zlata možno nájsť na užitočnej stránke http://pricedingold.com/ .

Nevýhoda tohto prístupu je poistná funkcia zlata, ktorá v kratších horizontoch dominuje pri jeho cenotvorbe. Napriek tomu ide o užitočnú pomôcku, pár informatívnych pixelov do vytvorenia lepšieho obrázku ohľadom reálnych cien.
Juraj Karpiš
Inflačných meetupov bolo nakoniec spolu 5: Košice, Žilina a tri Bratislavy. Dopadlo to nad moje očakávania. Samí slušní, inteligentní a milí ľudia, obohacujúce diskusie. Radosť pracovať, ďakujem vám. Niekedy v budúcnosti to určite zopakujeme. Možno ste si všimli, ale po meetupoch som si dal takmer mesiac mediálnej pauzy. Od začiatku pandémie to boli to hektické tri roky. Chýbalo mi otium. Odstup, aby sadol prach aktuálnosti a opäť sa objavili kontúry toho podstatného. Už som späť, tak aj naďalej píšte svoje pripomienky a komentáre na newsletter@jurajkarpis.com.
zpdz, INESS Consult s.r.o.
Zvolenská 4
01008 Žilina
zpdz@jurajkarpis.com
Facebook
Twitter
Google+
LinkedIn
Instagram
YouTube
This email was sent to dandvo@protonmail.com
You received this email because you are registered with jurajkarpis.com
SendinBlue
© 2020 INESS Consult s.r.o.

Komentáře