Přeskočit na hlavní obsah

Fwd: Zlato vs. rezivo. Mark Cuban nevie prehrávať - zpdz #092




Začátek přeposílané zprávy:

Od: Juraj Karpis <mail@jurajkarpis.com>
Datum: 27. června 2021 19:25:26 SELČ
Komu: dan@dandvo.cz
Předmět: Zlato vs. rezivo. Mark Cuban nevie prehrávať - zpdz #092
Odpověď: zpdz@jurajkarpis.com


O peniazoch, ekonomike a snahe prežiť život čo najlepšie na prvý pokus.
 
Keď som prvýkrát na trhoch stratil veľa peňazí, zaskočili ma fyzické prejavy tejto aféry. Zalial ma studený pot, prebehla mnou mierna nevoľnosť. Hlava sa zamotala v neproduktívnych vetveniach myšlienok na motív „Čo by bolo, keby?“.

Dovtedy som si žil v luxusnom blude. Že ja som lepší, nezávislý od prízemných svetských vecí, akými sú i peniaze. Niektorí sa zo strát doslova pozvracajú. Keby som to nezažil, nikdy by som neuveril, že ma peniaze dokážu do takej miery rozhodiť. Straty odkrývajú podstatu. Zároveň sú výbornou príležitosťou niečo sa naučiť.

Niekoľko krát za deň nervózne skontrolujete, kam padla cena vášho obľúbeného aktíva?

Pohľad na rastúci graf naopak napĺňa voľné chvíľky dňa radosťou a pocitom zadosťučinenia?

Robíte to zle a máte v ňom priveľa. Nie je to sporenie ani investovanie, o ktorom tu píšem.

Ja hovorím o finančnej hygiene. Investovaní úspor na verejných trhoch s cieľom dosiahnutia primeraného výnosu v ekonomike pri akceptovateľnom riziku. To by malo byť rovnako nudné ako čistenie zubov alebo umývanie rúk. Celý ekonomicky aktívny život pravidelne vykonávaná činnosť, podľa časom otestovaných postupov, ktorá má predísť finančnej dyzentérii.

Ak chcete zaručený návod, ako bezprácne zbohatnúť a utopiť sa v pasívnom príjme, strácate tu so mnou zbytočne čas. Na tieto témy zameraných odborníkov, fotiacich bankovky rozhádzané po posteli vo svojej detskej izbe, nájdete dostatok už aj u nás.
 
Zlato vs. rezivo
 
„Toľko inflačných prekvapení, a zlato nefunguje?“ čítam nervózne komentáre.
Zlato sa nespráva podľa ich očakávaní. Chyba, ako nás učil už Budha, je zvyčajne v tých očakávaniach. „Zlato vás ochráni pred infláciou!“ je najčastejší predajný slogan pri investičnom zlate. Môže byť zavádzajúci. Jeho pravdivosť je podmienená dĺžkou doby držania.

„Napriek presvedčeniu mnohých ľudí zlato v krátkom a strednodobom horizonte nie je dobrým uchovávateľom kúpnej sily. V týchto horizontoch je hlavne poistením voči zlým politickým a ekonomickým scenárom.“ preto zdôrazňujem v knihe „Ako na zlato“.

Centrálna banka vyrábaním nových zlých peňazí tlačí cenu zlata hore naprieč dekádami. Vďaka garantovanému, neprestajnému znehodnocovaniu štátnych peňazí ide o vzácne spoľahlivú zákonitosť.

Kratšie grafy ceny zlata ale kreslí strach.

„Tu je niekoľko bodov do diskusie, ako sa pred prípadnou trvalejšou cenovou infláciou možno brániť v osobných financiách: ...– treba mať zlato. A to aj napriek tomu, čo napíšem v budúcom vydaní #zpdz o protivetre súčasnej ekonomickej situácie voči zlatu...“ napísal som v ostatnom vydaní tohto newslettera.

Zlato je dnes už o niečo lacnejšie. Zlato je poistka voči menovej, ekonomickej a politickej katastrofe. Cena poistky zvykne rásť s rastom pravdepodobnosti poistnej udalosti. Dnes okolo seba nevidím strach, ale chamtivosť. Štyri zo šiestich faktorov ovplyvňujúcich cenu zlata, ktoré som vypichol v knihe „Ako na zlato“ sú momentálne pre zlato negatívne. Poďme sa na ne pozrieť detailnejšie:...celé vydanie #zpdz nájdete tu.
 
 
Vnímania rizika v ekonomike
Zdravie bankového systému
Fiškálne zdravie štátov
Ekonomický rast
Inflačné očakávania
Zahranično-politické riziko
Mark Cuban nevie prehrávať
Digitálne meny centrálnych bánk (CBDC) sú na spadnutie
Coca Cola
Tip na knihu – Vášeň v zajatí - Esther Perel
 
Čo, kde a s kým sú kľúčové otázky v dobrom živote. Napriek tomu vzťahy v #zdpz tematicky zanedbávam, čo ste si už asi všimli. Je to asi tým, že #zpdz edituje moja žena, tak sa zrejme trochu samo cenzurujem.

Prvýkrát som psychologičku Esther Perel počul v podcaste u Tima Ferrissa. Okrem nezvyčajne pestrého života ma zaujala svojou vyrovnanosťou. V konverzácii s Timom vyčnievala jej relatívna sofistikovanosť vo vzťahovej problematike. Citlivo rozoberala a následne skladala veci, ktoré sú v anglosaskom obsahu často ignorované alebo odbíjané frázami. To ma presvedčilo dať do uší jej vlastný podcast „Where Should We Begin“, ktorý bol vytvorený z anonymizovaných nahrávok z jej vzťahovej poradne. Bolo zaujímavé byť tam muchou na stene a mať možnosť sledovať vzťahovú drámu cudzích ľudí a mentorskú prácu Esther v reálnom čase. Minulý mesiac v našom domácom vydavateľstve vyšla jej kniha „Vášeň v zajatí“. Hovorí o nástrahách dlhodobého vzťahu viazaného modernými očakávaniami romantickej lásky, vášnivého sexu a partnerskej demokracie a dáva rady ako v ňom nezabiť to napínavé a zaujímavé. Ešte som ju nečítal, zato moja žena asi 15 krát. To by mohlo stačiť.
 
 

Juraj Karpiš

Ak chcete využiť zľavy na trhoch, použite na to aj zľavy pre predplatiteľov #zpdz u spolupracujúcich predajcov investičného zlata. Že vy viete ako zaručene, bezprácne, bezrizikovo, pasívne a hlavne masívne zarobiť? Napíšte mi! Na newsletter@jurajkarpis.com sa teším sa nielen na vaše investičné tipy, ale aj komentáre a otázky. A ak si kúpte tú knihu, potešíte moju ženu a doma bude veselšie :)
 
 
zpdz, INESS Consult s.r.o.
Zvolenská 4
01008 Žilina
zpdz@jurajkarpis.com
Facebook
Twitter
Google+
LinkedIn
Instagram
YouTube
 
 
This email was sent to dan@dandvo.cz
You received this email because you are registered with jurajkarpis.com
 
SendinBlue
 
 
© 2020 INESS Consult s.r.o.
 

Komentáře