Přeskočit na hlavní obsah

Fwd: Inflácia - prechodných 12 % ? COVID a moja OURA - zpdz #089


O peniazoch, ekonomike a snahe prežiť život čo najlepšie na prvý pokus.
 
Už som aj ja imunizovaný. Nie očkovacou látkou, ale originálom.

Keď sa pandémia rozbiehala vedel som, že to nie je na pár mesiacov, skôr rokov. Pravdepodobnosť toho, že to skôr či neskôr chytím, som považoval za relatívne vysokú. Nieže by som chcel, snažil som sa tomu vyhýbať. Napriek absencii najčastejších rizikových faktorov ťažkých priebehov, ako sú vysoký vek, obezita alebo metabolický syndróm, som nemal chuť hádzať kockou. Jediný s rúškom na stretnutiach koncom leta som vyzeral ako paranoik a zbieral uštipačné poznámky. Neznáme dlhodobé následky a hlavne neistota ohľadom toho, či a akým spôsobom mi bohvie na koľko rokov tento druh vo vzduchu lietajúcich balíčkov RNA pokazí pľúca boli dostatočnou motiváciou. Zároveň som si ale uvedomoval, že pri mojej práci, v ktorej sa pravidelne stretávam so super-prenášačmi, je riziko relatívne vysoké.

Nakoniec to dopadlo najlepšie ako mohlo. Rodina aj ja máme nielen pľúca, zdá sa v poriadku a vírovú štafetu som nepreniesol na nikoho iného.
 
Urob si sám - broker
 
Na trhy sadla hustá hmla zlými peniazmi vybudeného optimizmu. V kombinácii s neznesiteľnou ľahkosťou obchodovania akcií na telefónoch to vedie k epidémii špekulovania. Už aj na Slovensku si niektorí mladí ľudia pletú nákup memečkových akcií alebo psích digitálnych žetónov s investovaním. Je vhodná doba pripomenúť časom overené tradičné investičné postupy, ktoré pomôžu vyhnúť sa dnes ešte skrytým útesom.
 

Nenechajte sa odradiť názvom. Ak o vhodných postupoch finančnej hygieny pochybujete, stačí, že sa mladý cítite subjektívne a podcast je aj pre vás. Informačné technológie spravili revolúciu aj v tejto oblasti. Extrémna ľahkosť a nízke poplatky sú síce prekliatím pre obsesívne špekulujúcich mladých samčekov, no i požehnaním pre finančne gramotnú strednú triedu. Zrazu máme možnosť spraviť si to sami. Lacno a s minimálnym počtom kravaťákov.

Podcast otvoril konzervu s otázkami. Budem sa snažiť v nasledujúcich mesiacoch, možno rokoch, tu a na iných miestach, veľkú časť z nich zodpovedať. Najčastejšie sa opakovali otázky ohľadom výberu brokera. Nič proti tým hračkárskym, keď tam má človek pár stoviek eur a používa ich ako náhradu stávkovej kancelárie. Ale držať u nich úspory na dôchodok považujem za zbytočný hazard. Pre tých, ktorí nechcú čakať, kým k tomu vypracujem poriadny prehľad, tu uvediem aspoň základné body, ktoré považujem pri výbere brokera za dôležité:
 
  • Je to skutočný broker? Obchoduje podkladové aktíva ako sú akcie alebo len predáva stávky na pohyb ceny podkladového aktíva (CFD)?
  • Kto vlastní cenné papiere, ktoré u brokera nakúpim? Vedie broker segregovaný účet klientom alebo mám len pohľadávku a nesiem riziko podnikania samotného brokera?
  • Mám u brokera vlastný účet alebo som v kope (a tým aj v riziku) s inými klientami (omnibus účet)?
  • Kde má sídlo, pod akého regulátora spadá, aké má licencie a povolenia, aké poistenie vkladov jeho klientov sa vzťahuje na môj účet?
  • Akú ma broker reputáciu? Ako dlho funguje, koľko má klientov, kde všade pôsobí?
  • Aký je rozsah finančných nástrojov, ktoré broker ponúka? Aké tipy príkazov mám k dispozícií? Na ktorých burzách budem môcť cez brokera obchodovať?
  • Aké sú poplatky u brokera? Tu myslím všetky druhy poplatkov, prípadne úrokov ako sú komisie, otvorenie účtu, zatvorenie účtu, presun účtu, minimálne poplatky pri neaktivite, poplatky za real time dáta z jednotlivých búrz, konverzné kurzy na meny, prípadné iné skryté poplatky.
  • Aký režim zdaňovania broker pre mňa ponúka – je napríklad možné pri dividendách uplatniť dohodu medzi USA a SR o zamedzení dvojitého zdanenia?
  • Umožňuje broker fyzické dodanie akcií, pri ktorých to považujem za dôležité?
  • Požičiava broker akcie, ktoré mám nakúpené iným subjektom?
 
Výber brokera je individuálna záležitosť. Závisí od toho koľko, ako často, na ako dlho a do čoho chcete investovať. Niekedy sa optimálny broker mení v čase, v závislosti od objemu zainvestovaných prostriedkov prípadne obchodovaných nástrojov. Nie som finančný poradca, čiže vám žiadneho konkrétneho odporučiť nemôžem. Aj tak mi veľa z vás napíše, že akého mám ja. Tak to rovno napíšem tu. Už 20 rokov som u ....
 
 
Mlčanie inflačných kanárikov
Transitory 12 % Inflation?
Čo teraz ?
COVID v mojich dátach
Pohyb chráni aj pred ťažkým COVIDom
Tip – tempo starnutia - kalibrácia očakávaní
 
Juraj Karpiš

Knihe „Ako na zlato – peniaze pre neveriacich" sa darí natoľko, že už pracujeme na českom preklade. Vydania českej verzie sa čochvíľa dočkajú aj samotné „Zlé peniaze – sprievodca krízou"- momentálny odhad je jún. Keď budem vedieť presné termíny, dám tu vedieť. Ak sa vám toto vydanie #zpdz páčilo, prepošlite ho známym. Ak nie, napíšte mne newsletter@jurajkarpis.com . Na rovnakej adrese si rád prečítam aj vaše otázky a tipy.
 
 
zpdz, INESS Consult s.r.o.
Zvolenská 4
01008 Žilina
zpdz@jurajkarpis.com
Facebook
Twitter
Google+
LinkedIn
Instagram
YouTube
 
 
This email was sent to dandvo@protonmail.com
You received this email because you are registered with jurajkarpis.com
 
SendinBlue
 
 
© 2020 INESS Consult s.r.o.
 

Komentáře